Drukuj
Kategoria: dla dorosłych
Odsłony: 672

Jakie zachowania powinny wzbudzić czujność rodzica/opiekuna – czyli „symptomy w szczegółach”

Dziecko miewa zmienny nastrój, silnie go przeżywa, intensywnie okazuje złość, trudniej jest mu się uspokoić LUB odwrotnie jest nadmiernie wyciszone, wycofane, zamknięte w sobie.

Pustka w głowie, powolność myślenia, gonitwa myśli, trudność w koncentracji na lekcjach i nauce, częstsze zapominanie o różnych sprawach, trudności w podejmowaniu decyzji.

Zmiana w rytmie snu: dziecko zauważalnie dłużej lub krócej śpi, a nie jest wypoczęte. Pojawiają się przebudzenia w nocy i trudności w ponownym zasypianiu. Dziecko ma kłopot z zasypianiem, cierpi na bezsenność, zapada w drzemki w ciągu dnia.

Zmiana w ilości spożywanego jedzenia – więcej lub mniej. Jedzenie nie jest dla dziecka ważne lub przyjemne. „Podkręca” smak potraw solą lub cukrem częściej niż kiedyś. Preferuje mocne smaki, żeby coś poczuć.

Ból brzucha, głowy inne dolegliwości bólowe i organiczne bez przyczyny organicznej – psychosomatyczne.

Dziecko nie może usiedzieć na miejscu – nadruchliwość LUB odwrotnie, jest mniej ruchliwe, spowolniałe, ospałe, słabiej nawiązuje kontakt.

Nuda, niechęć do podejmowania aktywności, utrata zainteresowania tym, co dotychczas lubiło robić.

Spędza kilkanaście godzin na dobę na telefonie lub przed komputerem. Zabiera posiłek do pokoju, nie jada z rodziną, całymi godzinami przesiaduje samo zamknięte w pokoju z telefonem/laptopem itp.

Rezygnacja. Nie chce podejmować wysiłku nauki ani innych aktywności, bo „to nie ma sensu”, „i tak nic mu nie wyjdzie”, więc nie warto się starać.

 

Zaburzenia zachowania mogą przybierać różne rozmiary od łagodnych po ciężkie: